Een grote rode K in een witte cirkel. Het logo van de van origine Amerikaanse convenience stores-keten Circle K is in Nederland nu nog onbekend, maar dat gaat binnenkort veranderen. Door een overname worden de Retail- en Cards-activiteiten van het complete TotalEnergies-netwerk in Nederland vanaf 2024 gerund door de dochteronderneming van de Canadese multinational Alimentation Couche-Tard.

Begin dit jaar ging het licht definitief op groen voor de overname waarmee veel rood is gemoeid: bij de 378 Nederlandse tankstations krijgt het opvallende rood in het TotalEnergies-logo immers gezelschap van het dominante rood in het Circle K-logo. Als onderdeel van de deal blijft TotalEnergies in ieder geval de komende vijf jaar de brandstoffen leveren.

Circle K neemt voortaan de verkoop ervan én het beheer van tankkaarten en -passen voor zijn rekening. “We zijn trots op onze TotalEnergies-geschiedenis en blijven ons inzetten voor onze klanten in Nederland met hetzelfde geweldige team, op dezelfde locaties en met voortdurend evoluerende producten en diensten”, stelt Nathalie Baras (foto), die bijna zeventien jaar bij TotalEnergies werkte en sinds begin dit jaar vice-president van Circle K in Nederland is. “Deze verandering is een grote kans om, samen met de wereldwijde en Europese organisatie van Circle K, te groeien en ons aanbod aan onze klanten verder te ontwikkelen.”

 

Traffic genereren

Naast Circle K is ook Alimentation Couche-Tard een bekende formule van moederbedrijf Alimentation Couche-Tard, dat actief is in 29 landen en met meer dan 16.700 winkels en meer dan 150.000 medewerkers wereldleider is op het gebied van gemak en mobiliteit. Door de overname van het TotalEnergies-netwerk krijgt de multinational er in Nederland circa 1.300 medewerkers bij. Conform de formule van Circle K is het voortaan hun missie om ‘het leven van de bezoekers van de servicestations gemakkelijker maken’.

Onder het motto ‘make it easy’ bestaat het aanbod uit een assortiment producten dat zich richt op de consument die onderweg is, zoals hotdogs, sandwiches en baguettes én de typische Circle K-merkkoffie in zelfbediening. Daarnaast is er een ruim assortiment gekoelde dranken, multipack-promoties en impulsplaatsingen. “Te beginnen bij een snelweglocatie in het midden van het land, ondergaan de TotalEnergies-stations de komende jaren een metamorfose”, legt Baras uit. “Wat je echt merkt is dat Circle K een convenience store-achtergrond heeft. De brandstof is er vooral om traffic te genereren voor de gemakswinkel, waar vanuit de optiek van Circle K nog veel meer uit te halen valt.”

 

World Kindness Day

Volgens Baras is het daarbij opvallend hoe kort Circle K op de bal speelt. “Ondersteund door intensief marktonderzoek, vinden nieuwe trends, producten en ontwikkelingen vrijwel direct hun weg naar de winkels. Een goed voorbeeld is de ‘Kindness Day’, dat in het buitenland is ontstaan door agressie die klanten soms aan de dag leggen. Het idee achter deze Kindness Day is dat we alle gasten er op positieve wijze op willen attenderen dat we het belangrijk vinden om vriendelijk en met respect met elkaar om te gaan. We vinden het onacceptabel dat onze medewerkers onheus bejegend worden. Het is de bedoeling dat de Kindness Day volgend jaar al in de Nederlandse Circle K-vestigingen wordt geïntroduceerd.”

Baras voegt eraan toe dat het Circle K-motto ‘make it easy’ niet alleen voor gasten maar ook voor medewerkers geldt. “Zij moeten hun werk zo efficiënt en makkelijk mogelijk kunnen doen. Als dat lukt kunnen ze zich nog meer focussen op de gasten.”

 

Mondiale expansieplannen

Inclusief de verkoop van brandstoffen zijn veel tank- en servicestations in het buitenland helemaal in handen van Circle K, maar dat is in Nederland niet het geval. De overname van het Nederlandse TotalEnergies-netwerk past in de mondiale expansieplannen van Alimentation Couche-Tard. Behalve in Nederland werd ook het TotalEnergies-netwerk in Duitsland overgenomen, terwijl de Canadese multinational een belang van 60 procent nam in de TotalEnergies-servicestations in België en Luxemburg. Met de transactie in de vier landen was een bedrag van ongeveer 3,2 miljard euro gemoeid. Binnen Europa was Circle K al actief in Ierland, een aantal Scandinavische landen en de Baltische Staten.

 

Foto: Circle K

Meer weten? Neem contact op.

VEMOBIN Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte
van de ontwikkelingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief