Tankstations

Langs de Nederlandse snelwegen liggen vele tientallen verzorgingsplaatsen met vaak bijzondere namen. Meestal rijden we er gedachteloos aan voorbij, zonder te weten dat er achter veel van die namen een interessante geschiedenis schuilgaat. In deze reeks staat steeds de geschiedenis van één zo’n naam centraal.

Als je vanuit Den Haag over de A4 naar het noorden rijdt, kom je net voorbij Leiderdorp langs verzorgingsplaats Aurora. Die naam is nog niet zo oud, want de verzorgingsplaats is geopend in 2006 na de verbreding van de A4. In de jaren daarvoor was ook net de Groene Harttunnel aangelegd. Als je bij Aurora staat te tanken, kun je duidelijk de plek zien waar die tunnel onder de grond duikt. De naam van de verzorgingsplaats is nauw met de aanleg van die tunnel verbonden.

De Groene Harttunnel is een spoortunnel in het traject van de hogesnelheidslijn van Schiphol naar Antwerpen. De tunnel gaat bij Leiderdorp onder de grond, loopt vervolgens over een lengte van ruim 7 kilometer onder het Groene Hart door en komt bij Hazerswoude-Dorp weer boven. Een hogesnelheidstrein passeert de tunnel normaal gesproken in ongeveer anderhalve minuut.

Voor de tunnel heeft men een gat geboord met een diameter van 15 meter. Daarvoor gebruikte men een boormachine van 120 meter lang en met een gewicht van 3.300 ton; een enorme fabriek op wielen. De machine werd speciaal voor deze klus in Frankrijk gebouwd en als bouwpakket per schip naar Nederland getransporteerd. Eind 2001 zat dat pakket helemaal in elkaar en kon het boren beginnen. Er was vooraf uitgerekend dat de joekelse machine 9 meter tunnel per dag moest kunnen graven, maar er waren dagen dat deze meer dan 20 meter oprukte. Het record was zelfs 26 meter op een dag. De machine kwam half januari 2014 – een stuk sneller dan verwacht – weer boven.

Het is een mooie traditie dat tunnelboormachines naar vrouwen worden genoemd. De vier boren die gebruikt werden bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam heetten bijvoorbeeld Gravin, Noortje, Molly en Victoria. En de Haagse Victory Boogie Woogietunnel werd geboord met de tunnelboormachine Catharina-Amalia. Om een mooie naam te vinden voor de boormachine waarmee het gat voor de Groene Harttunnel geboord zou worden, schreef de Projectorganisatie HSL-Zuid een prijsvraag uit onder inwoners van de regio. Een van de eisen was dus dat het een vrouwennaam moest zijn.

De prijsvraag leverde allerlei voorspelbare inzendingen op zoals Linda de Mol, Máxima en Mollie. De namenwedstrijd werd gewonnen door boer Verkleij uit Hazerswoude-Dorp die de naam Aurora suggereerde, met een verwijzing naar de Romeinse godin van de dageraad. “Dat past wel bij zo’n tunnelboor die de grond in gaat, om na jaren graven weer het daglicht te zien”, vertelde Verkleij. Maar belangrijker nog: Aurora was de naam van zijn boerderij waar de tunnel precies onderdoor zou gaan lopen. En het was ook de naam van de boerderij van zijn grootvader en overgrootvader.

Het zand dat tijdens het boren van de tunnel vrij kwam – bijna 1,4 miljoen kuub – is gebruikt bij de verbreding van de A4 en de aanleg van de verzorgingsplaats. Rijkswaterstaat noemde de nieuwe verzorgingsplaats naar de machine die het gat voor de nabijgelegen tunnel had geboord. Maar eigenlijk is verzorgingsplaats Aurora dus genoemd naar de boerderij van de familie Verkleij die vijf kilometer verderop ligt, bovenop de tunnel.

Tekst en fotografie: René Dings
https://www.dinx.nl
https://twitter.com/rndngs

Meer weten? Neem contact op.

VEMOBIN Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte
van de ontwikkelingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief