Vorig jaar augustus trad Bernhard Niemeyer-Pilgrim aan als Vice President refining Rotterdam van bp. Een raffinage-expert die nu een nieuwe opdracht heeft: zorgen dat de CO₂-uitstoot van het bedrijf in 2030 fors is verminderd. “Dat is ons dagelijks leven. Honderden ingenieurs die aan duurzame projecten werken en willen zorgen dat ze haalbaar zijn.”

Niemeyer-Pilgrim heeft een lange staat van dienst in de industrie. Sinds zijn eerste baan als operator in 1984 vervulde hij diverse functies bij bp, alsmede bij chemiereus DOW. Sinds augustus vorig jaar is hij VP refining Rotterdam bij bp. Hij voelt zich er als een vis in het water.

“Als ik ’s ochtends naar kantoor rijd, kan ik echt genieten van al die gebouwen en raffinaderijen met de lichten aan. Het eerste wat opvalt, is hoe enorm groot het complex is. Al die bedrijven die met elkaar verbonden zijn en elkaars reststromen gebruiken. Een strategische locatie met uitstekende infrastructuur, zowel via de weg als via het water. De kennis, het internationale karakter. Dat kom je op weinig plekken in de wereld tegen.”

 

Onbekend terrein

Uiteraard brengt de omvang van het gebied ook uitdagingen met zich mee. “Met zoveel bedrijven om ons heen is de concurrentie om talent binnen te halen heel groot. En toch kan je daarmee het verschil maken. Als jij de juiste mensen om je heen hebt, kan je dingen beter doen dan de buurman. Alhoewel concurrentie op de arbeidsmarkt in onze sector een relatief begrip is, omdat we op heel veel gebieden juist samenwerken met onze collega-bedrijven.”

Niemeyer-Pilgrim is ervan overtuigd dat bp ook voor de jongere generaties een aantrekkelijke werkgever blijft. “Het gaat erom dat je jonge mensen perspectief kan bieden. Bp is in 2020 begonnen aan een transformatie van een internationale oliemaatschappij naar een geïntegreerde energiehub. Dat is een enorme strategieverandering. Vroeger werden we gezien als een dinosaurus, nu zijn we onderdeel van de toekomst. Het blijft niet bij praten, we zetten daadwerkelijk projecten in gang om onze CO₂-voetafdruk te verlagen. Het is interessant om daaraan bij te dragen. Er is veel onbekend terrein, soms zetten we een stap en dan werkt het niet. Niemand heeft ervaring hoe met die uitdagingen om te gaan. We staan steeds voor nieuwe verrassingen en moeten constant andere routes vinden. Maar één ding is duidelijk, we gaan door in deze richting om onze uitstoot te verlagen.”

 

Groene moleculen

Bp heeft als ambitie om in 2050 een klimaatneutraal bedrijf te zijn. “Onze raffinaderij in Rotterdam is qua opstelling niet al te ingewikkeld, wat betekent dat het makkelijker is om duurzame toepassingen te integreren. Bijvoorbeeld het vervangen van aardgas door groene moleculen. Ook zijn er nog optimalisaties mogelijk in het energieverbruik, bijvoorbeeld door effectievere branders in de ovens, grotere ovens of warmtewisselaars. We kunnen duurzame bronnen als zon en wind toepassen. En we kunnen ruwe olie vervangen door bijvoorbeeld bakolie, wat de milieu-impact vermindert. Al die maatregelen vragen om technologische ingrepen. Die zijn we nu volop aan het uitwerken en testen, zodat we zo snel mogelijk tot implementatie kunnen overgaan. Dat is het dagelijks leven van mijn collega’s en mijzelf. Honderden ingenieurs die aan groene projecten werken en willen zorgen dat ze haalbaar zijn.”

 

Decennium

Uiteraard ziet Niemeyer-Pilgrim ook een belangrijke rol voor waterstof. Bp onderzoekt samen met HyCC de mogelijkheid om een 250-megawatt installatie voor de productie van ‘groene’ waterstof te realiseren uit water en hernieuwbare energie. Daarnaast is het bedrijf betrokken bij het H-vision project, dat zich richt op grootschalige productie en toepassing van ‘blauwe’ waterstof, dat met aardgas wordt geproduceerd maar waarvan de CO₂ wordt afgevangen en opgeslagen in lege gasvelden in de Noordzee. “De raffinage-industrie kan een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de waterstofeconomie. Op dit moment gebruiken we al waterstof in ons productieproces, maar die is nu nog 100% ‘grijs’. Hier liggen mogelijkheden om te verduurzamen. Helaas is het nu nog erg duur om ‘groene’ waterstof te produceren, de prijs ligt circa 7 keer hoger dan die van ‘grijze’. Het zal waarschijnlijk nog een decennium duren voordat ‘groene’ waterstof enige schaal heeft bereikt. ‘Blauwe’ waterstof is waarschijnlijk eerder beschikbaar als potentieel alternatief, dus het is verstandig om daar ook naar te kijken.”

 

Tussenstap

Is het wel realistisch om in deze tijd nog te investeren in een fossiele technologie als blauwe waterstof? “Jazeker, omdat het een logische stap is om de langetermijnmodus op groen te zetten. Als we nu investeren in de technologie en de infrastructuur, dan kunnen we straks makkelijker overstappen op groene waterstof. Het heeft geen zin om op groen te gaan zitten wachten, die tijd is er niet. Net als dat de hybride auto de opmaat was naar de volledige elektrische auto, is blauwe waterstof een belangrijke tussenstap.”

Meer weten? Neem contact op.

VEMOBIN Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte
van de ontwikkelingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief